Анонси
     

     






           
           
          Професійно-технічна

          Назад

           

          Інформація щодо функціонування закладів професійної (професійно-технічної) освіти Чернігівської області

          Туринський процес регіональний рівень Чернігівська область

          Про схвалення методичних рекомендацій щодо формування та розміщення регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів

          Мережа закладів професійної (професійно-технічної) освіти

           


          Система професійної (професійно-технічної) освіти Чернігівщини спрямована на формування і розвиток професійних компетентностей особи, необхідних для професійної діяльності за певною професією у відповідній галузі, забезпечення її конкурентоздатності й мобільності на ринку праці та перспектив кар’єрного зростання впродовж життя.           

          Мережа.  Станом на 1 вересня 2023 року на території області підготовку кваліфікованих робітників здійснюють     13 закладів професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ЗП(ПТ)О), з яких до сектору державної власності відносяться – 10, комунальної – 3. Це 3 вищі професійні училища, 1 центр професійно-технічної освіти, 9 професійних ліцеїв, які забезпечують здобуття освіти переважно за змішаною формою навчання.

          Пройти навчання в ЗП(ПТ)О можуть не лише випускники закладів загальної середньої освіти, а й дорослі, які хочуть підвищити кваліфікацію або змінити професію. Здобуття професії може тривати від кількох місяців до 3 років (для тих, хто одночасно з професією здобуває повну загальну середню освіту).

          Контингент. У 2023/24 навчальному році в ЗП(ПТ)О різними видами професійної підготовки охоплені 5534 здобувачі, з яких: 5009 навчаються за регіональним і державним замовленням, 525 – на контрактній основі. Одночасно з робітничою професією 3235 учнів отримують повну загальну середню освіту (58 % від загальної чисельності).

          План регіонального й державного замовлення на 2023 рік виконаний на 97 відсотків, на перший курс зараховані 2242 учні.

          Підготовка кадрового потенціалу здійснюється з 59 професій та 5 спеціальностей для промисловості, транспорту, будівництва, торгівлі і громадського харчування, побутового обслуговування населення, агропромислового комплексу.

          Для забезпечення потреб регіонального ринку у кваліфікованих кадрах збільшено обсяги підготовки трактористів-машиністів сільськогосподарського виробництва, водіїв автотранспортних засобів, слюсарів з ремонту колісних транспортних засобів, кухарів,  електрогазозварників, штукатурів, лицювальників-плиточників.

          Педагогічні кадри. Освітній процес в ЗП(ПТ)О забезпечує 581 педагогічний працівник, серед яких 237 майстрів виробничого навчання, 204 викладачі, 16 методистів, 10 практичних психологів, 6 соціальних педагогів.

          Навчально-практичні центри. Для підвищення якості у підготовці трудового потенціалу вжито суттєвих кроків, спрямованих на розбудову сучасного освітнього середовища шляхом модернізації навчально-матеріальної бази ЗП(ПТ)О. Наразі в структурі 9 із них функціонує 14 навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти:

          • «деревообробних технологій» в Сновському вищому професійному училищі лісового господарства;
          • «інноваційних будівельних технологій «KNAUF», «сучасної сантехніки», «електромонтажних технологій та відновлювальної енергетики» в Чернігівському професійному ліцеї залізничного транспорту;
          • «зварювальних технологій», «з підготовки кадрів для сфери громадського харчування», «сучасних транспортно-будівельних технологій» в Ніжинському професійному аграрному ліцеї;
          • «сучасного автосервісу» в Чернігівському вищому професійному училищі;
          • «перукарського мистецтва та декоративної косметики», «сучасних швейних технологій та дизайну «Імперія моди» в Чернігівському вищому професійному училищі побутового обслуговування;
          • «ресторанного сервісу» в Чернігівському центрі професійно-технічної освіти;
          •  «аграрних технологій» в Сосницькому професійному аграрному ліцеї;
          • «з підготовки монтажників санітарно-технічних систем і устаткування» в Прилуцькому професійному ліцеї;
          • «будівельних технологій» в Чернігівському професійному будівельному ліцеї.

          У центрах здобувачі набувають професійних кваліфікацій з конкретних професій за сучасними виробничими технологіями із застосуванням новітнього обладнання, матеріалів, інструменту, що сприяє якості освіти та швидкій адаптації випускників на робочому місці. 

          Дуальна освіта. У 2023/24 навчальному році в 6 ЗП(ПТ)О із залученням 13 підприємств для 245 здобувачів освіти організовано освітній процес на умовах дуальності. Учні й слухачі набувають професійних кваліфікацій токаря, слюсаря з механоскладальних робіт, слюсаря-ремонтника, верстатника деревообробних верстатів, столяра, швачки, кравця, тракториста-машиніста сільськогосподарського виробництва, лісника, єгеря та спеціальності «лісове господарство».

          Довідково:

          Дуальна форма здобуття професійної освітице спосіб навчання, за яким теоретичний матеріал опановують у закладі з педагогом, а практичне навчання проходить на виробництві. Такий підхід суттєво відрізняється від «практичних відпрацювань», оскільки в його основі не лише закріплення теорії на практиці, а й навчання в умовах виробництва.

          Після випуску учні, які навчалися за дуальною формою, уміють працювати з технікою, розуміють технологічні процеси та мають досвід взаємодії з досвідченими фахівцями підприємств. Згодом їм часто пропонують вакансії на цьому ж підприємстві, тож їхнє працевлаштування є досить високим.

          Стандарти. Оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти здійснюється шляхом запроваджуються в освітній процес  державних освітніх стандартів з конкретних професій, зорієнтованих на набуття необхідних знань, умінь і навичок для праці. Це насамперед можливість для ЗП(ПТ)О формування переліку освітніх компонентів (предметів) та змісту освітніх програм спільно з потенційними роботодавцями, що покращує якість професійної освіти.

           

           

          Назад

           

          Офіційна сторінка

           

           
           

           
           

           
           
           
           
           
          http://www.sqe.gov.ua/index.php/uk-ua/