Професійно-технічна
Назад
Інформація щодо функціонування закладів професійної (професійно-технічної) освіти Чернігівської області
Туринський процес регіональний рівень Чернігівська область
Про схвалення методичних рекомендацій щодо формування та розміщення регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів
Мережа закладів професійної (професійно-технічної) освіти
Система професійної (професійно-технічної) освіти Чернігівщини спрямована на формування і розвиток професійних компетентностей особи, необхідних для професійної діяльності за певною професією у відповідній галузі, забезпечення її конкурентоздатності й мобільності на ринку праці та перспектив кар’єрного зростання впродовж життя.
Мережа. Станом на 1 вересня 2024 року на території області підготовку кваліфікованих робітників здійснюють 13 закладів професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ЗП(ПТ)О), з яких до сектору державної власності відносяться – 10, комунальної – 3. Це 3 вищі професійні училища, 1 центр професійно-технічної освіти, 9 професійних ліцеїв, які забезпечують здобуття освіти переважно за змішаною формою навчання.
Пройти навчання в ЗП(ПТ)О можуть не лише випускники закладів загальної середньої освіти, а й дорослі, які хочуть підвищити кваліфікацію або змінити професію. Здобуття професії може тривати від кількох місяців до 3 років (для тих, хто одночасно з професією здобуває повну загальну середню освіту).
Контингент. У 2024/25 навчальному році в ЗП(ПТ)О різними видами професійної підготовки охоплені 5697 здобувачів, з яких: 5157 навчаються за регіональним і державним замовленням, 540 – на контрактній основі. Одночасно з робітничою професією 3463 учні отримують повну загальну середню освіту (61 % від загальної чисельності).
План регіонального й державного замовлення на 2024 рік виконаний на 96 відсотків, на перший курс зараховані 2308 учнів.
Підготовка кадрового потенціалу здійснюється з 60 професій та 5 спеціальностей для промисловості, транспорту, будівництва, торгівлі і громадського харчування, побутового обслуговування населення, агропромислового комплексу.
Педагогічні кадри. Освітній процес в ЗП(ПТ)О забезпечують 599 педагогічних працівників, серед яких 251 майстер виробничого навчання, 208 викладачів, 16 методистів, 9 практичних психологів, 6 соціальних педагогів.
Навчально-практичні центри. Для підвищення якості у підготовці трудового потенціалу вжито суттєвих кроків, спрямованих на розбудову сучасного освітнього середовища шляхом модернізації навчально-матеріальної бази ЗП(ПТ)О. Наразі в структурі 9 із них функціонує 14 навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти:
- «деревообробних технологій» в Сновському вищому професійному училищі лісового господарства;
- «інноваційних будівельних технологій «KNAUF», «сучасної сантехніки», «електромонтажних технологій та відновлювальної енергетики» в Чернігівському професійному ліцеї залізничного транспорту;
- «зварювальних технологій», «з підготовки кадрів для сфери громадського харчування», «сучасних транспортно-будівельних технологій» в Ніжинському професійному аграрному ліцеї;
- «сучасного автосервісу» в Чернігівському вищому професійному училищі;
- «перукарського мистецтва та декоративної косметики», «сучасних швейних технологій та дизайну «Імперія моди» в Чернігівському вищому професійному училищі побутового обслуговування;
- «ресторанного сервісу» в Чернігівському центрі професійно-технічної освіти;
- «аграрних технологій» в Сосницькому професійному аграрному ліцеї;
- «з підготовки монтажників санітарно-технічних систем і устаткування» в Прилуцькому професійному ліцеї;
- «будівельних технологій» в Чернігівському професійному будівельному ліцеї.
У центрах здобувачі набувають професійних кваліфікацій з конкретних професій за сучасними виробничими технологіями із застосуванням новітнього обладнання, матеріалів, інструменту, що сприяє якості освіти та швидкій адаптації випускників на робочому місці.
Дуальна освіта. У 2024/25 навчальному році в 4-х закладах професійної (професійно-технічної) освіти організовано освітній процес на умовах дуальності для 195 здобувачів, які набувають професійних кваліфікацій токаря, слюсаря з механоскладальних робіт, верстатника широкого профілю, тракториста-машиніста сільськогосподарського виробництва.
Довідково:
Дуальна форма здобуття професійної освіти – це спосіб навчання, за яким теоретичний матеріал опановують у закладі з педагогом, а практичне навчання проходить на виробництві. Такий підхід суттєво відрізняється від «практичних відпрацювань», оскільки в його основі не лише закріплення теорії на практиці, а й навчання в умовах виробництва.
Після випуску учні, які навчалися за дуальною формою, уміють працювати з технікою, розуміють технологічні процеси та мають досвід взаємодії з досвідченими фахівцями підприємств. Згодом їм часто пропонують вакансії на цьому ж підприємстві, тож їхнє працевлаштування є досить високим.
Стандарти. Оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти здійснюється шляхом запроваджуються в освітній процес державних освітніх стандартів з конкретних професій, зорієнтованих на набуття необхідних знань, умінь і навичок для праці. Це насамперед можливість для ЗП(ПТ)О формування переліку освітніх компонентів (предметів) та змісту освітніх програм спільно з потенційними роботодавцями, що покращує якість професійної освіти.
Назад |