Карта освітнього простору Чернігівщини
Назад
Про стан розвитку освітньої галузі Чернігівської області
Дошкільна освіта
У 447 закладах дошкільної освіти виховуються 30 243 дітей відповідного віку: у 388 закладах дошкільної освіти (в тому числі 9 дошкільних структурних підрозділів у закладах загальної середньої освіти) – 28 957 осіб, у 59 навчально-виховних комплексах, де є групи дошкільного віку – 1 286 осіб.
Крім того, на базі 7 закладів освіти інтернатного типу функціонують 10 дошкільних груп, в яких виховуються 106 осіб. Також у містах Чернігів, Ніжин та Прилуки діють приватні студії раннього розвитку дітей відповідної вікової категорії.
На базі Чернігівського обласного Палацу дітей та юнацтва функціонують групи раннього розвитку дітей дошкільного віку (67 дітей).
Відповідно до інформації місцевих органів управління освітою та пропозицій до Програми економічного та соціального розвитку на 2020 рік до кінця поточного року заплановано проведення реконструкції та відкриття 3 закладів дошкільної освіти у Ніжинському, Прилуцькому районах та м. Ніжин.
Організованим суспільним виховання у віці від 1 до 6 років охоплено 73,1% дітей від їх загальної кількості. Показник охоплення дошкільною освітою дітей віком від 3 до 6 років становить 96,9% (25 280 осіб), різними формами охоплено 98,5% (26 559 дітей).
Протягом 2019 року відкрито новозбудований заклад дошкільної освіти №3 «Дитяча Академія» Чернігівської міської ради; Петрівський заклад дошкільної освіти «Струмочок» Бобровицької міської ради; Мохнатинський заклад дошкільної освіти «Малятко» Чернігівського району; дошкільний підрозділ Ніжинської гімназії № 14 Ніжинської міської ради.
Розпочали функціонувати 5 додаткових груп на 90 місць (на базі Южненського ДНЗ «Сонечко» Парафіївської селищної ради та Кобижчанського закладу дошкільної освіти «Лісова казка» Бобровицької міської ради, закладів дошкільної освіти № 2, 10, 14 Чернігівської міської ради).
Також у місті Чернігові надано ліцензії на право надання послуг у сфері дошкільної освіти приватному закладу дошкільної освіти «Мандаринка».
Станом на 01.06.2020 року додатково створено 681 місце.
Завдяки проведеній роботі зменшено кількість вихованців із розрахунку на 100 місць із 113 (2017 рік) до 105 (2020 рік). Також зменшено чергу на влаштування дітей до закладів дошкільної освіти (з 467 осіб до 370).
Загальна середня освіта
У 2020/2021 навчальному році для забезпечення права громадян на доступність та якість повної загальної середньої освіти в області функціонує 463 заклади загальної середньої освіти з учнівським контингентом 96,1 осіб, що на 618 учнів більше, ніж у 2019/2020 навчальному році (95 433 особи).
Серед закладів загальної середньої освіти – 17 шкіл І ступеня, 98 – І-ІІ ступенів, 291 – І-ІІІ ступенів, 34 – гімназії, 23 – ліцеї.
У 2020/2021 навчальному році функціонує 220 (47,5%) малокомплектних шкіл.
До початку 2020/2021 навчального року органами місцевого самоврядування прийнято рішення щодо ліквідації 5 закладів загальної середньої освіти, призупинення функціонування 3 закладів, реорганізації в філії, які не є юридичними особами – 6, відповідно до розпорядження Чернігівської облдержадміністрації від 27.08.2020 № 448 відкрито Носівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5. Загалом мережа закладів загальної середньої освіти зменшилась на 13 закладів освіти.
Крім того, прийнято рішення про реорганізацію 7 закладів загальної середньої освіти шляхом пониження їх ступенів.
У 2020/2021 навчальному році отримують якісні освітні послуги 9 028 першокласники (494 класи).
У приміщенні кожного першого класу створено новітнє освітнє середовище. Роботу з реалізації Концепції «Нова українська школа» продовжено.
Із цією метою відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2020 року №105 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» у 2020 році» (зі змінами) на придбання сучасних меблів, комп’ютерного обладнання для початкових класів закладів освіти області у 2020 році області виділено 28 651,3 тис. грн на умовах співфінансування з місцевими бюджетами. Станом на 15.10.2020 згідно з кошторисними призначеннями надійшло 28651,3 тис. грн, з них використано 19256,5 тис. грн (67,2%).
На базі Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського та Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19 обладнано 3 тренінгові інноваційні класи для підвищення професійної компетентності педагогічних працівників, які працюють за новим Державним стандартом початкової освіти.
Управлінням освіти і науки облдержадміністрації створено інтерактивну карту освітнього простору Чернігівщини, яка містить перспективну модель старшої профільної школи, мережу закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, у тому числі опорних закладів освіти.
В області функціонує 45 опорних закладів (37 – в об’єднаних територіальних громадах). Опорні заклади області налічують 27 філій, 21 з яких – в об’єднаних територіальних громадах.
Відповідно до розпорядження КМУ від 27 листопада 2019 року № 1109-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки на 2019рік» на оснащення закладів загальної середньої освіти обладнанням для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій передбачено 18 825,4 тис грн. За рахунок зазначених коштів планується придбання 5 СТЕМ-лабораторій, 7 кабінетів біології, 6 кабінетів географії, 1 кабінет математики, 3 кабінети фізики, 4 кабінети хімії. Розпорядженням голови обласної державної адміністрації та обласної ради від 09 вересня 2020 року № 96 «Про розподіл залишку коштів освітньої субвенції» кошти у сумі 18825,4 тис. грн передано із загального до спеціального фонду для здійснення централізованої закупівлі. Триває процедура відкритих торгів.
Відповідно до розпорядження КМУ від 27 листопада 2019 року № 1106-р «Деякі питання використання у 2019 році освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» на ремонт обладнання та придбання сучасного обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти передбачено кошти у сумі 9 483,2 тис грн. Станом на 15 жовтня 2020 року надійшло 9 483,2 тис. грн, використано 3571,58 тис. грн. На даний часпроцедури закупівлі відповідного обладнання на стадії завершення.
На реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» Чернігівській області передбачено кошти у сумі 20,0 млн грн (загального фонду) та 80,0 млн грн (спеціального фонду). Розпорядженнями голови обласної державної адміністрації від 10 липня 2020 року №356 та від 04 вересня 2020 року № 463 «Про розподіл трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам» кошти у сумі 20,0 тис. грн розподілено між місцевими бюджетами. На даний час вживаються всі необхідні заходи для використання зазначених коштів. Станом на 15 жовтня використано 898,62 тис.грн коштів субвенції.
У 2020/2021 навчальному році всіма видами транспорту організовано безперебійний підвіз 9 044 учнів сільської місцевості, що становить 100% від потреби. Для підвозу задіяно 318 транспортних одиниць, з них шкільних автобусів – 305. Підвіз здійснюється з 1055 населених пунктів за 410 маршрутами.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2020 року №1106-р «Деякі питання використання у 2019 році освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» області передбачено кошти на придбання 13 шкільних автобусів у сумі 15321,6 тис. грн на умовах співфінансування. На сьогодні вже придбано 13 транспортних одиниць.
Для досягнення результатів навчання та формування необхідних для життя компетентностей у 2020 році Чернігівською областю за бюджетною програмою «Здійснення методичного та матеріально-технічного забезпечення діяльності закладів освіти» згідно плану доставки було отримано та роздано на місця 98 447 (100%) підручників для учнів третіх класів нової української школи, 51692 (100%) підручників для учнів сьомих класів та 737 (100%) підручників для дітей з особливими освітніми потребами.
Інклюзивна освіта та соціальний захист
У 2020 році у 49 закладах дошкільної освіти функціонує 80 інклюзивних груп, в яких виховується 129 дітей з особливими освітніми потребами, освітній процес забезпечує 82 асистентів вихователя.
У 2020/2021 навчальному році у 161 закладі загальної середньої освіти функціонує 419 інклюзивних класів, де навчається 535 дітей, освітній процес забезпечують 409 асистентів вчителя.
В області створено розгалужену мережу інклюзивно-ресурсних центрів. На сьогодні їх 15 (у містах Чернігів, Прилуки, Ніжин, Бахмацькому, Ічнянському, Ніжинському, Чернігівському, Ріпкинському районах, Бобровицькій, Борзнянській, Носівській, Городнянській, Менській, Талалаївській, Варвинській ОТГ).
Також обласну психолого-медико-педагогічну консультацію реорганізовано в ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти.
Активно використовуються в освітньому процесі медіатеки. На сьогодні в 11 закладах освіти створено 12 шкільних медіатек. Розвивальні заняття за індивідуальним планом розвитку в супроводі корекційного педагога проводяться в 18 ресурсних кімнатах.
Запроваджується інклюзивне навчання і у закладах професійної (професійно-технічної), вищої та фахової передвищої освіти області.
На базі Сновського вищого професійного училища лісового господарства четвертий рік поспіль здійснюється професійна підготовка учнів з особливими освітніми потребами за професіями «Штукатур», «Кухар», «Озеленювач». Цьогоріч запроваджено підготовку озеленювачів, із числа зазначеної вище категорії учнів і в Чернігівському професійному ліцеї залізничного транспорту.
У закладах вищої та фахової передвищої освіти області навчаються понад 200 осіб з інвалідністю, з них майже 250 – за денною формою навчання.
Здійснюють підготовку фахівців з інклюзивної освіти 2 заклади вищої та фахової передвищої освіти області, а саме:
- Прилуцький гуманітарно-педагогічний коледж ім. І.Я.Франка, за спеціальністю «Початкова освіта» з додатковою кваліфікацією «Асистент вчителя початкових класів з інклюзивного навчання»;
- Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка (освітньо-кваліфікаційний рівень магістра), за спеціальністю «Освітні педагогічні науки» за освітньою програмою «Інклюзивна освіта. Корекційна педагогіка».
З метою оптимізації мережі закладів освіти інтернатного типу обласного підпорядкування у 2017 році закрито Краснохутірську загальноосвітню школу-інтернат І-ІІІ ступенів Чернігівської обласної ради. У 2018 році прийнято рішення щодо закриття Городнянського навчально-реабілітаційного центру шляхом приєднання до Городнянської спеціалізованої школи-інтернату І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів та про зміну типу та найменування комунального закладу «Городнянська спеціалізована школа-інтернат І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів» Чернігівської обласної ради, який функціонує як Городнянський ліцей Чернігівської обласної ради відповідно до вимог Закону України «Про освіту». У 2020 році ліквідовано Батуринську спеціальну школу.
У 2020/2021 навчальному році в області функціонують 18 закладів освіти інтернатного типу обласного підпорядкування, контингент учнів, за оперативними даними, становить 2532 особи, із них 151 дитина-сирота та дитина, позбавлена батьківського піклування, 330 дітей з інвалідністю.
На засіданні 18-ї сесії 7-го скликання Чернігівської обласної ради прийнято рішення від 26 червня 2019 року №48-18/VII «Про зміну типу та найменувань комунальних закладів загальної середньої освіти обласного підпорядкування».
Позашкільна освіта
В області функціонують 72 заклади позашкільної освіти, в тому числі 24 дитячо-юнацькі спортивні школи, з контингентом 38 290 здобувачів освіти. Послугами позашкільної освіти в закладах різних типів і підпорядкування було охоплено 58,4% дітей та учнівської молоді (43,7% у закладах позашкільної освіти, підпорядкованих органам управління освітою).
Психологічний супровід та
соціально-педагогічний патронаж освітнього процесу
У 2020/2021 навчальному році психологічний супровід та соціально-педагогічний патронаж освітнього процесу забезпечує 434 практичних психологів. Загальний показник забезпеченості закладів освіти всіх типів і форм власності посадами практичних психологів та соціальних педагогів становив 48% від нормативної потреби.
Заклади дошкільної освіти забезпечено посадами працівників психологічної служби на 30%, загальної середньої освіти – на 57%, позашкільної освіти – на 24%, професійної (професійно-технічної) освіти – на 92%, вищої освіти І-ІІ рівнів акредитації – на 61%.
Професійна (професійно-технічна) освіта
В області функціонує 14 закладів професійної (професійно – технічної) освіти серед яких: 1 центр професійно-технічної освіти, 3 вищі професійні училища, 9 професійних ліцеїв, 1 освітній заклад при установі Міністерства юстиції України.
Загальний контингент складає 4613 здобувачів освіти, з яких: 4400 – набувають професійних кваліфікацій за регіональним і державним замовленням, 213 – навчаються на контрактній основі. Одночасно з робітничою професією 2673 учні (60% до загального контингенту) отримують повну загальну середню освіту.
Підготовка трудового потенціалу здійснюється з 60 професій та 5 спеціальностей, що охоплюють 6 галузей економіки: промисловість, транспорт, будівництво, торгівлю і громадське харчування, невиробничі види побутового обслуговування населення, агропромисловий сектор.
Станом на 01 листопада 2020 року план замовлення на підготовку кваліфікованих робітників закладами освіти виконано на 91.6 % (зараховано 2027 першокурсників за регіональним і державним замовленням).
У рамках реалізації Плану розвитку професійної (професійно-технічної) освіти Чернігівщини на 2019 – 2021 роки, з метою підвищення якості надання освітніх послуг здійснюється модернізація навчально-виробничої інфраструктури закладів освіти шляхом створення навчально-практичних центрів з упровадження в освітній процес високопродуктивних виробничих технологій. Так, 01 вересня відкрито сучасно обладнаний Регіональний навчально-практичний центр з підготовки кадрів для сфери громадського харчування, де всі бажаючі зможуть отримати професії кухаря й кондитера за новітніми виробничими технологіями.
Наразі в структурі 9 закладів професійної освіти працюють 12 навчально-практичних центрів різного галузевого спрямування.
Підвищенню рівня підготовки трудових ресурсів, забезпеченню їх конкурентоспроможності на ринку праці сприяє дуальна форма освіти. У 2020/2021 навчальному році 5 закладів професійної освіти у співпраці з 8 підприємствами – потенційними роботодавцями здійснюють підготовку 164 кваліфікованих робітників із елементами дуальності з 8-ми професій (електрозварник ручного зварювання, монтажник систем вентиляції, кондиціювання повітря, пневмотранспорту й аспірації, швачка, кравець, слюсар-ремонтник, слюсар з механоскладальних робіт, тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва, озеленювач). Поєднуючи навчання у закладі з навчанням на робочих місцях підприємств, установ, організацій вдається досягти головного – підвищення якості у наданні освітніх послуг та рівня працевлаштування випускників.
Нові вимоги ринку праці до професійних компетентностей спонукають освітян до оновлення змісту професійної освіти. Так, цей навчальний рік для значної частини першокурсників розпочався за освітніми програмами, розробленими на підставі стандартів нового покоління, заснованих на компетентнісному підході.
Вища та фахова передвища освіта
У Чернігівській області функціонують 23 заклади вищої та фахової перед- вищої освіти: 3 університети, 1 академія, 1 інститут, 18 коледжів. Вони забезпечують підготовку фахівців за актуальними для регіонального ринку праці спеціальностями.
Два заклади вищої освіти мають статус національних: Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка та Національний університет «Чернігівська політехніка».
Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського здійснює освітню діяльність щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» видатки на оплату послуг з підготовки фахівців у 4 закладах фахової передвищої освіти області, що мають статус окремих юридичних осіб (Борзнянський аграрний фаховий коледж, Остерський фаховий коледж будівництва та дизайну, Прилуцький технічний фаховий коледж, Сосницький обліково-економічний фаховий коледж), з 01 січня 2018 року здійснюються з обласного бюджету.
Загальна кількість студентів становить близько 21 тис. осіб, із них: 7 тис. – студенти закладів фахової передвищої освіти, 14 тис. – студенти закладів вищої освіти.
Із загальної кількості студентів за денною формою навчаються близько 16 тис. студентів, за заочною формою – до 5 тис. осіб.
До освітнього процесу у закладах вищої та фахової передвищої освіти області залучено більше двох тисяч викладачів, у тому числі майже тисяча кандидатів і докторів наук.
З метою підвищення якості наукових досліджень на базі закладів вищої освіти працюють профільні структурні підрозділи. Науковцями Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка проводяться дослідження і розробка теоретичних питань в галузі педагогіки і методики середньої та вищої школи, впроваджуються нові інформаційні технології, вивчається історія педагогічної думки та педагогічного досвіду, досліджується фіторозмаїття Полісся та створення екосистем у даному регіоні. В університеті здійснюються масштабні дослідження в галузі зарубіжної та вітчизняної історії, зокрема, підготовки та видання документальних джерел і комплексних наукових праць, виконуються археологічні роботи.
У Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя сформувалися самобутні напрями наукових досліджень, визнані наукові школи. Заклад відомий у наукових колах як центр вивчення спадщини М.В.Гоголя в контексті вітчизняного та світового літературного процесу. Університет став одним із провідних наукових осередків, де комплексно вивчаються проблеми відродження духовної культури України, зокрема її поліського регіону, охорони природи та раціонального використання природних ресурсів краю.
Науковці, викладачі та магістранти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя є учасниками реалізації таких проектів і програм:
- громадського об’єднання «Європейська освіта і наука в Україні»;
- Саксонського Центру дидактики вищої освіти «Компетентнісно-орієнтоване та студентоцентроване навчання»;
- «Програма підготовки Гендерні Студії: крок до демократії та миру у сусідніх до ЄС країнах із різними традиціями» за програмою Erasmus+.
- Міжнародної програми DLL – Deutsch Lehren Lernen (спільно з Німецьким культурним центром Goethe-Institut в Україні).
На базі Відокремленого підрозділу Національного університету біоресурсів і природокористування України «Ніжинський агротехнічний інститут» функціонує інноваційний центр з розробки, дослідження і впровадження сучасних технологій механізації та автоматизації технологічних процесів у рослинництві і тваринництві в умовах Полісся та відкрито навчально-науково-практичну лабораторію луб’яних та олійних культур.
Протягом багаторічної наукової діяльності в Національному університеті «Чернігівська політехніка» сформувалось більше 10 наукових шкіл. Університет є організатором всеукраїнських і міжнародних науково-практичних конференцій. Науковці – постійні учасники та переможці грантових конкурсів, лауреати премій Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України за наукові досягнення тощо.
Національний університет «Чернігівська політехніка» є учасником проєкту «Вища освіта України», фінансування якого здійснюється Європейським Інвестиційним Банком, Північною Екологічною Фінансовою Корпорацією та Фондом Східноєвропейського Партнерства з Енергоефективності та Довкілля. На даний час проведено тендерні процедури щодо визначення фірми, яка буде здійснювати проєктування. Надалі передбачається робота проєктної групи (з 01 січня 2021 року) та початок виконання робіт щодо оновлення навчальних, дослідницьких і допоміжних споруд закладів вищої освіти (ІІ півріччя 2021 року).
Університет активно інтегрується в європейський та світовий науково-освітній простір (діють програми академічної мобільності студентів і викладачів, виконуються наукові та освітні проекти за програмами ТЕМПУС, Erasmus+, Польський Erasmus, програмою імені Фулбрайта, стипендіальною програмою ім. Лейна Кіркланда, DAAD, BILAT-UKR*AINA, програмою Східного партнерства, Британської ради, програмою «Балтійських університетів», проекту «Україна-Норвегія» щодо перепідготовки колишніх військовослужбовців, учасників АТО та членів їх сімей, Франція-Україна (FEFU) та іншими.
На базі Академії Державної пенітенціарної служби працює науково-дослідний центр з питань діяльності органів і установ Державної пенітенціарної служби України, який здійснює наукову, науково-дослідну та науково-технічну діяльність за пріоритетними напрямами реформування та функціонування органів і установ, що належать до сфери управління Державної пенітенціарної служби України.
Науково-педагогічні працівники Академії Державної пенітенціарної служби є учасниками реалізації таких міжнародних проєктів: «Подальша підтримка пенітенціарної реформи в Україні», «ДІЯ-ЄС: заходи ЄС з питань протидії наркотикам та організованій злочинності». «Спостережні комісії: ефективний інструмент громадського контролю за дотриманням прав людини в місцях позбавлення волі в Україні», «Просування міжнародних стандартів у виправних та виховних установах», «Впровадження Європейських стандартів у процесі професійної підготовки майбутніх офіцерів служби пробації України», «Громадський моніторинг місць позбавлення волі», «Інституціоналізація навчальних програм, спрямованих на пропаганду здорового способу життя та профілактику ВІЛ/СНІДу в пенітенціарній системі України».
Назад |