Управління освіти і науки Чернігівської облдержадміністрації
    Анонси








          Дошкільна, загальна середня, позашкільна освіта

          Назад

                  Одним із пріоритетів розвитку освіти в регіоні є рівний доступ до якісної освіти, який забезпечується дошкільною, повною загальною середньою, позашкільною, професійною (професійно-технічною), фаховою передвищою та вищою освітою. 

             

             

             

          Дошкільна освіта

             

          У 2018 році в області функціонують 444 заклади дошкільної освіти, у тому числі 64 навчально-виховні комплекси «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад», у яких отримують дошкільну освіту 30 791 вихованець.

          Відсоток охоплення дошкільною освітою дітей віком від 3 до 6 років становить 96,3% (2017 рік – 94,9%), в тому числі по місту – 100%, по селу – 82,5%, усіма формами – 98,5%.

          Різними формами дошкільної освіти охоплено 100% дітей старшого дошкільного віку.

          Чисельність дітей у закладах дошкільної освіти з розрахунку на 100 місць становить 111 осіб (2017 рік – 113 осіб).

           З метою забезпечення конституційного права дітей на дошкільну освіту у 2018 році відкрито 4 додаткові групи на базі: Ягіднянського ДНЗ Іванівської сільської ради, навчально-виховного комплексу № 16 «Престиж» (гімназія – загальноосвітня школа І ступеня – дошкільний навчальний заклад) у м. Ніжин, ДНЗ № 3 інтелектуально-оздоровчого направлення та ДНЗ №10 Прилуцької міської ради. Протягом поточного року розпочали функціонувати групи на базі приватних студій раннього розвитку дітей міста Чернігова.

           

             

             

             

          Загальна середня освіта

             

          У 2018-2019 навчальному році в області функціонують 496 закладів загальної середньої освіти з контингентом 94 082 учнів, у тому числі у сільській місцевості - 347 закладів, в яких навчаються 24 930 учнів. Вперше сіли за парти 10193 першокласників.

          До мережі закладів загальної середньої освіти входять: 23 гімназії, 10 ліцеїв.

          Створення мережі опорних закладів

          В області одночасно із змінами, пов’язаними з проведенням децентралізації й процесом створення об’єднаних територіальних громад, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування спільно з органами управління освітою проводиться робота щодо перегляду й приведення мережі опорних закладів загальної середньої освіти та їх філій у відповідність до Положення про освітній округ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №777 (із змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 20.01.2016 №79, від 31.08.2016 №574, від 19.04.2017 №289).

          За оперативними даними з відділів освіти райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, управлінь освіти міських рад станом на 01.11.2018 року функціонують 35 опорних шкіл та 18 філій.

          Опорні заклади та їх філії функціонують у 6 районах та 21 об’єднаній територіальній громаді, а саме: Бахмацькому, Борзнянському, Новгород-Сіверському, Прилуцькому, Ріпкинському, Чернігівському районах, Батуринській, Деснянській, Ічнянській, Козелецькій, Остерській, Кіптівській, Коропській, Корюківській, Лосинівській, Линовицькій, Малодівицькій, Менській, Михайло-Коцюбинській, Носівській, Семенівській, Сосницькій, Сновській, Срібнянській, Талалаївській, Холминській, Іванівській об’єднаних територіальних громадах.

          Установчі документи щодо оформлення опорного Бобровицькому закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Бобровицької міської ради Бобровицького району Чернігівської області та утворення його Сухинської філії на даний час знаходяться у державного реєстратора.

          Окрім того, у 2018 році заплановано розгляд питання щодо приведення мережі опорних закладів та філій у відповідність до чинного законодавства на чергових сесіях селищних, районних, міських рад у Бахмацькому, Менському, Сосницькому, Чернігівському районах, м. Новгород-Сіверському та Вертіївській, Городнянській, Мринській, Носівській, Сновській, Гончарівській ОТГ.

          Остаточну мережу опорних закладів (та їх філій) буде сформовано після завершення процесу децентралізації та утворення об’єднаних територіальних громад області.

          Вживаються заходи щодо покращення функціонування закладів загальної середньої освіти, зокрема опорних закладів області, шляхом удосконалення їх матеріально-технічної бази (оснащення сучасними предметними кабінетами, комп’ютерним та мультимедійним обладнанням), забезпечення організованим підвозом учнів і педагогічних працівників до опорної школи й у зворотному напрямку.

             

          Щодо розвитку інклюзивної освіти на Чернігівщині

           

          Однією з основних моделей навчання дітей з особливими освітніми потребами є їх інтеграція в освітній простір. В області простежується позитивна динаміка організації інклюзивного навчання.

          У закладах дошкільної освіти функціонують 23 інклюзивні групи на базі 18 закладів дошкільної освіти, у яких виховуються 30 дітей, введено 18 посад асистента вихователя: №№ 2, 32, 37, 39, 52, 60, 75 м. Чернігова, Городнянського ДНЗ № 1 та № 4, Курінського НВК «ЗНЗ І-ІІІ ст. - ДНЗ» Бахмацького району, Бахмацького ДНЗ №4, Вертіївського ДНЗ «Колосок»  Вертіївської сільської ради, Киїнського ДНЗ «Малятко» Чернігівського району, Сновського НВК «ДНЗ-СЗНЗ І ступеня» з поглибленим вивченням іноземної мови, Деснянського ДНЗ, ДНЗ «Колосок» Холминської селищної ради, ДНЗ № 17 «Перлинка» та ДНЗ № 21 «Калинонька» м. Ніжина.

          Крім того, для дітей дошкільного віку з різними порушеннями розвитку функціонують 47 закладів дошкільної освіти комбінованого типу, в яких діють 96 груп та виховуються 1449 дітей.

          У 109 закладах загальної середньої освіти діють 225 класів з інклюзивним навчанням, із них 42 перших. У класах навчаються 275 дітей, із них 54 дитини у перших класах. Введено 238 посад асистента вчителя.

          У закладах загальної середньої освіти області тільки за поточний навчальний рік збільшено кількість класів з інклюзивним навчанням та дітей з особливими освітніми потребами в них на 41%, кількість посад асистента вчителя – на 60%.

          Крім того, забезпечено діяльність 28 спеціальних класів закладів освіти м. Чернігова та комунального закладу «Городнянський ліцей» Чернігівської обласної ради, в яких здобувають освіту 263 дитини відповідної категорії.

          В області функціонують 7 навчально-реабілітаційних центрів для дітей з порушеннями зору, слуху й інтелектуальними порушеннями та 2 спеціальні школи, в яких здобувають освіту 820 дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю.

          В області вжито заходів щодо реформування існуючої системи психолого-медико-педагогічних консультацій (ПМПК) у сучасні інклюзивно-ресурсні центри, які покликані допомагати дітям отримати якісну освіту.

          28 березня 2018 року між головою Чернігівської обласної державної адміністрації і керівниками органів виконавчої влади та місцевого самоврядування у Чернігівській області було підписано Меморандум про співпрацю щодо створення  інклюзивно-ресурсних центрів.

          На сьогодні функціонують 11 ІРЦ із 16 запланованих відповідно до Меморандуму, в яких вже обстежено майже 1,6 тис. дітей з особливими освітніми потребами. Крім того, обласну психолого-медико-педагогічну консультацію реорганізовано в ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти.

          До кінця 2018 року заплановано створити 1 ІРЦ у Ріпкинському районі.

          Упродовж 2019 року планується створити додатково ще 4 ІРЦ у Варвинській, Сосницькій, Талалаївській, Корюківській ОТГ.

          У рамках проекту Благодійного Фонду Порошенка «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації», до реалізації якого Чернігівщина долучилася у квітні 2017 року, вже створено 10 шкільних медіатек у 9 закладах загальної середньої освіти області.

          Крім того, створено 17 ресурсних кімнат у закладах загальної середньої освіти.

          Проводиться робота щодо залучення дітей з особливими освітніми потребами до занять у закладах позашкільної освіти, в яких майже 200 дітей відповідної категорії відвідують гуртки та секції.

          Вживаються заходи спрямовані на розвиток матеріально-технічної бази закладів освіти, слід зазначити, за значної фінансової підтримки держави.

          Встановлюються пандуси відповідно до будівельних норм, купуються мобільні гусеничні підйомники. Для підвозу учнів з інвалідністю здійснюється закупівля спеціалізованих автобусів. Цьогоріч такий автобус придбано в Корюківській об’єднаній територіальній громаді за рахунок коштів освітньої субвенції на умовах співфінансування з місцевим бюджетом.

           

             

             

          Обдарована дитина

             

          У 2018 році на фінальних етапах всеукраїнських та міжнародних інтелектуальних змагань обдаровані учні вибороли 77 дипломів: у всеукраїнських олімпіадах – 36, конкурсі-захисті МАН – 25, у всеукраїнських та міжнародних конкурсах знавців української мови – 16 дипломів.

          У травні поточного року традиційно проведено зустріч керівництва Чернігівської області з переможцями фінальних етапів міжнародних та всеукраїнських олімпіад, конкурсів, турнірів, на якій учні отримали грошові премії та цінні подарунки.

          За результатами участі в інтелектуальних конкурсах всеукраїнського рівня 8 переможців удостоєні стипендії Президента України, один – отримує стипендію Кабінету Міністрів України.

          Для відзначення висококваліфікованих, творчих педагогів, які досягли високих результатів у навчанні та вихованні учнів, щорічно до Дня працівників освіти вручаються 20 обласних премій імені С.Русової та 5 премій імені Георгія Вороного педагогічним та науково-педагогічним працівникам закладів вищої освіти.

             

             

          Оздоровча кампанія

             

          Улітку 2018 року забезпечено функціонування 478 оздоровчо-відпочинкових закладів системи освіти: 464 табори денного перебування, 2 наметові містечка, 12 дитячих стаціонарних оздоровчих закладів.

          За період літньої оздоровчої кампанії оздоровчо-відпочинковими послугами забезпечено 29,8 тисяч дітей (у тому числі 1607 у стаціонарних закладах), що становить 34% від контингенту здобувачів освіти 1-10 класів.

          На виконання регіональної програми оздоровлення та відпочинку дітей Чернігівської області на 2016-2020 роки оздоровлення вихованців шкіл-інтернатів здійснено на базі дитячих закладів обласного підпорядкування: «Лісова казка» (Н.-Сіверський район), «Зміна» (Чернігівський район), «Барвінок» (Менський район) (700 дітей).

          Діти з особливими освітніми потребами, у тому числі діти з інвалідністю, оздоровлювалися в позаміському таборі «Веселка» Прилуцького району на базі Удайцівського навчально-реабілітаційного центру, де створено відповідні умови (200 дітей).

          Із 04 червня до 17 липня забезпечено функціонування Чернігівської обласної літньої школи для обдарованих та талановитих дітей на базі дитячого табору «Юний турист» Чернігівського району (80 учасників).Перша зміна школи була проведена у форматі англомовного табору, профіль другої – національно-патріотичне виховання.

          Цьогоріч продовжено реалізацію проекту Міністерства освіти і науки України «Літні мовні табори», протягом червня-серпня 4 тис. школярів стали учасниками 191 літньої школи з іноземних мов (англійської, німецької, французької).

          17 закладів освіти області стали переможцями проекту «GoCamp 2018», відповідно до умов якого в роботі англомовних таборів взяли участь волонтери-носії іноземної мови з різних куточків світу, зокрема з Алжиру, Австралії, США, Румунії.

          Акцент виховної роботи в оздоровчо-відпочинкових закладах спрямовувався на формування національно-патріотичної свідомості дітей. Відповідно до Концепції національно-патріотичного виховання проведено тематичні зміникозацького, національно-патріотичного виховання, козацькоговишколу. Також за програмами національно-патріотичного виховання було організовано профільні зміни у наметових таборах м. Ніжина та Срібнянського району, у дитячих оздоровчих закладах, зокрема, «Зміна» та «Юний турист» Чернігівського району.

             

               

          Програма «Шкільний автобус»

             

          У 2017-2018 навчальному році усіма видами транспорту організовано безперебійний підвіз 8206 учнів сільської місцевості, що становить 100% від потреби. Для підвозу задіяно 405 транспортних одиниць, з них шкільних автобусів - 270.

             

             

             

          Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій

             

          Станом на 1 жовтня 2018 року комп’ютеризовано 99,6% закладів освіти області, в яких встановлено 608 навчальних комп’ютерних комплексів, з них у сільській місцевості – 340. Взагалі, у закладах освіти встановлено понад 10 тисяч одиниць комп’ютерної техніки. Кількість учнів на один персональний комп’ютер у закладах освіти області становить 9,2.

             

             

             

             

          У 2018-2019 навчальному році в області функціонують 72 заклади позашкільної освіти (32 заклади дитячої творчості, 10 станцій юних техніків, 3 центри дитячо-юнацького туризму та екскурсій, 24 дитячо-юнацькі спортивні школи, обласна станція юних натуралістів, Чернігівська Мала академія наук учнівської молоді, Центр національно-патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді). До роботи у 2558 гуртках та секціях залучено понад 38 тис. вихованців, що становить 41,0 % від загальної кількості дітей шкільного віку.

          Враховуючи заклади, підпорядковані Департаменту культури і туризму, національностей та релігій облдержадміністрації та іншим структурам, показник охоплення позашкільною освітою становить 58,4 % дітей та учнівської молоді.

          У системі освіти області сьогодні функціонують сім закладів позашкільної освіти обласного підпорядкування, кожний з яких виступає організаційним центром з методичної, організаційно-масової роботи, національно-патріотичного виховання для інших закладів системи освіти за своїм напрямом.

          Значна частина програм і акцій, започаткованих закладами позашкільної освіти обласного підпорядкування, є складовою освітнього процесу дітей та учнівської молоді області.

          До 100-річчя Української революції 1917-1921 років Центром національно-патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді започатковано обласну пошуково-дослідницьку експедицію «Чернігівщина в Українській революції 1917-1921 років». Переможці та лауреати експедиції презентували результати пошукової роботи під час засідання «круглого столу», проведеного на базі Чернігівського обласного історичного музею ім. В.В.Тарновського.

          Для реалізації основних принципів Концепції національно-патріотичного виховання у Чернігівській Малій академії наук учнівської молоді створено мережу гуртків морально-духовного та громадянського спрямування, де поглиблено вивчають процеси та явища історії України, формують пізнавальну, практичну, творчу і соціальну компетентності, необхідні для проведення самостійних історичних досліджень.

          У своїх конкурсних роботах манівці досліджують невідомі сторінки з історії Чернігівщини, України, переосмислюють події сьогодення, відслідковують зв'язок між минулим і сучасністю, обґрунтовують свою точку зору.

          Кращому пізнанню традицій і звичаїв рідного краю сприяє проведення, започаткованої у 2017-2018 навчальному році, обласної заочної виставки-конкурсу «Хлібом славиться Чернігівська земля». Його учасниками стали і діти, і дорослі з багатьох районів, міст та громад області. На розгляд журі учасники представили традиційну обрядову випічку Полісся за оригінальною рецептурою та навіть хлібні вироби часів Голодомору.

          За ініціативи обласного Центру науково-технічної творчості учнівської молоді проводяться змагання з автомодельного спорту (трасові моделі) «Кубок пам’яті Небесної Сотні». Вже не один рік у такий спосіб вшанувати пам'ять новітніх українських Героїв до нашого міста приїздять спортсмені не тільки з різних регіонів України, але й Республіки Білорусь, Латвії та Литви. Для вихованців станцій юних техніків області започатковано відкриті щорічні змагання повітряних зміїв «Крила надії», авіамодельного спорту «Мирне небо України».

          Засобами мистецтва виховують почуття патріотизму, любові до свого народу, історії і культури у дітей та учнівської молоді педагоги Чернігівського обласного Палацу дітей та юнацтва. Патріотичні проекти, проведені за ініціативи педагогів, сприяють соціальному становленню дітей та молоді, як рівноправних членів суспільства, розвитку кращих рис українця-патріота, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованих на процвітання України. Серед них:

          - обласні фестиваль-конкурс «Поліський зорепад-2017. З народного джерела», конкурси з декоративно-ужиткового мистецтва «Державні та народні символи України та мультимедійних презентацій «Віртуальна екскурсія «Історія Української Революції 1917-1921 років на теренах Чернігівщини» тощо.

          Формуванню активної життєвої позиції, вмінню відстоювати свої погляди сприяє робота обласної ради старшокласників та міського учнівського парламенту, що функціонує на базі обласного Палацу дітей та юнацтва.

          Беручи участь у реалізації соціально значущих проектів, програм, конкурсах діти набувають певного життєвого та соціального досвіду, формують свої організаторські вміння, креативні якості, і, найголовніше, усвідомлюють важливість цієї справи. Учнівське самоврядування сприяє життєвому самовизначенню дітей, розкриває перед ними світ людських взаємин у всій їх складності й суперечливості. 

           

             

            

            Заклади позашкільної освіти обласного підпорядкування

             

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Назад